Hovedseksjon

I Harry Potters verden

Redskap

Elevene møtte spente opp ved plattform 9 3/4, og de ble møtt av dekorerte klasserom. Men, hvilket "hus" (gruppebord) skulle de tilhøre? Valghatten avgjorde om barna hørte hjemme i Ravnklo, Griffing, Smygard eller Håsblås. Fagene heter nå: immivering, magihistorie, mykologi, urtologi, eliksirer osv. Barna må imidlertid fortsatt lære gompespråk og gompematematikk. I uke 41 ble det jobbet mye med å lage tryllestaver, for de måtte bli ferdige til de skulle lære trylleformler denne uka. Barna skal også lære seg å bevege tryllestaven riktig til de ulike formlene, så nå lever lærerne farlig. Plutselig kan vi bli tryllet bort av elevene!

Elevene har også lært om vampyrer i faget magihistorie, og om giftige sopper og matsopper i mykologifaget. Da  hadde lært det som var nødvendig, tok 3.trinn en tur i Nordmarka. Etter å ha gått gjennom en "magisk portal",  kom de frem til flaggermushulen. Tøffe barn vasset inn i hulen, og sannelig, de så en flaggermus! Ikke nok med det, det var også en "kiste" der inne. Det er dermed godt mulig det var en vampyr i forkledning de så......

Det ble funnet mye traktkantarell på veien fra flaggermushulen til Båntjern. Vel fremme ble det grillet pølser på bålet, og traktkantarellen ble stekt i panne med smør, salt og pepper. Soppene smakte nydelig! Stolte og fornøyde barn sa at de ville ta med seg foreldrene på tur i marka og hjelpe dem med å finne traktkantarell.

Plakat med "What a beautiful place to be with friends"
Glasskrukker
Pyntet klasserom
Grotte
Steking av traktkantarell
Tur i marka