Biblioteket

Amigo bokorm

Vi er så heldige på Berg skole at vi har et nytt, stort, lyst og fint bibliotek. Her har vi hyllevis med bøker, mange gode sitteplasser og lesestoler, og til og med vinduskarmer som kan brukes som leseplass! Vi har også et eget grupperom i tilknytning til biblioteket, som kan benyttes til stillelesing, gruppearbeid, å spille spill, tegne o.l. for de som ønsker å gjøre det uforstyrret. På biblioteket er du alltid velkommen og kan finne din plass.

En samling i vekst

Elevene våre stortrives på biblioteket! Her kan de lese og låne bøker på både norsk og engelsk, i tillegg til faktabøker, krimbøker, spenningsbøker, fantasy, humorbøker, quizbøker, billedbøker, tegneserier, eventyr og mye mer! Selv om vi har en del bøker allerede, så jobber vi stadig med å utvide samlingen vår og å skaffe ny og relevant litteratur som inviterer til lesing. Elevene kan komme med tips til hva slags bøker de ønsker seg i en egen notatbok som ligger på biblioteket. Her skal det nemlig være bøker for alle nivåer, temaer, interesser, og for alle lesere. Bibliotekets samling skal motivere til og skape leselyst.

Kulturfondbøker

Heldigvis har skolen fått bli en del av Forsøksordningen for distribusjon av kulturfondbøker til skolebibliotek som varer i tre år (2020-2022). Dette innebærer at vi kostnadsfritt får tilsendt mye spennende og ny litteratur fra Kulturrådet, slik som bl.a. Deichman-bibliotekene får.  Disse bøkene plasseres lett tilgjengelig på egen hylle i biblioteket. Hjemmesiden til skolen oppdateres jevnlig med informasjon om nye bøker på biblioteket, og ved å trykke på linken finner du en oversikt over alle bøkene vi har på biblioteket.

Bokormer

Biblioteket har tre maskoter, nemlig bokormene våre, Amigo, Amiga og King (se bilde) som stadig kommer med boktips til elevene. De passer også på bokhyllen med flunkende nye bøker, så elevene enkelt kan finne frem til ny litteratur og la seg engasjere.

Bibliotekrommet på Berg

Målet er at biblioteket skal være et rom for alle elever selve hjertet på Berg og en sosial og faglig møteplass der alle får oppleve trivsel, (lese)glede og mestring. Biblioteket bidrar med dette til skolens motto og målsetting: "Vi skal lære enda mer". Både skolen og AKS bruker biblioteket mye, og dette er stedet for bokklubben som AKS arrangerer: Harry Potter Klubben, i tillegg til fortellerstund og høytlesning for elevene. Biblioteket har også lesekonkurranser, tegnekonkurranser og skrivekonkurranser gjennom året, for å motivere til videre skriving og leseglede.

Vi <3 bøker!

På biblioteket på Berg brenner vi for litteraturformidling, og elevenes premisser og interesser er alltid i fokus. Dersom du har et litteraturtips du ønsker å dele med oss, gleder vi oss til å høre fra deg. Har du bøker hjemme som du ønsker å donere til biblioteket, så tar vi gladelig imot ditt litterære bidrag.

God leselyst ønskes alle fra Bergs bibliotek. Håper vi sees snart!

Hilsen biblioteksansvarlig  Camilla B.Kverntangen Schøyen

dette nettstedet kan du søke blant et stort antall bøker og andre dokumenter. Finner du noe du liker, kan du også reservere eller bestille tittelen. Hvis du logger deg inn, får du oversikt over alle dine lån, og kan også fornye lånene.

Lesekrok
Leseforslag